Elke week wordt het eerste half uur (inloop) goed benut, veel kinderen zijn vroeg aanwezig zodat er met K’nex kan worden gebouwd, er kan worden geschaakt, maar ook andere spellen worden regelmatig uit de kast gepakt. We voeren gesprekken met elkaar in de kring (zoals over vriendschap), er worden ingewikkelde raadsels voorgeschoteld (m.n. logisch denken, maar ook meer talige) en inmiddels zijn we meer aan het ontdekken over wat bij leren leren belangrijk is, zoals interne motivatie en een growth mindset. Bij deze opdrachten wordt veel overlegd en met de handige tool stellen we steeds andere groepjes samen, zodat kinderen elkaar beter leren kennen en met verschillende klasgenoten samen kunnen leren werken. Met activerende energizers werken we aan executieve functies en vaardigheden: de laatste had alles te maken met communicatie, de rol van zender en ontvanger, de toon van de boodschap en hoe een zelfde boodschap anders kan worden opgevat en ge├»nterpreteerd door verschillende personen. Bij de eigen projecten ontdekken de kinderen veel nieuwe informatie, die in Word en PowerPoint wordt verwerkt. Uitleg over Prezi volgt. Ieder kind verdiept zich in zijn of haar eigen tempo in het gekozen onderwerp (momenteel: Romeinen, vulkanen, dolfijnen, panda’s, de Koude Oorlog, concentratiekampen, planeten, de marine, (kinder)boeken, koralen, rechtspraak, de Waddeneilanden). Dat worden ongetwijfeld interessante presentaties t.z.t.! Als groep zijn we steeds meer aan elkaar gewend geraakt. We leren veel van elkaar en in kringgesprekken wordt herkenning bij elkaar gevonden in manier van denken en hoe dingen (op school) worden ervaren. Mooi om te zien!