Donderdag 18 mei

Vandaag hebben we het gehad over talenten en goede eigenschappen. Dat dit wat ongemakkelijk kan voelen werd opgevangen door te werken met het Kwaliteitenspel, waardoor iets positiefs over jezelf zeggen ineens wat makkelijker werd (en niet opschepperig). De kinderen vonden dit een fijne werkwijze, want meerdere vroegen erom dit nog eens te doen. Ieder mens […]

Read more

Woensdag 17 mei

Na een aantal raadsels en een hoofdstuk uit ‘Happy Kids’ werden de antwoorden van de watervragenlijst doorgenomen. Sommige ouders konden goed inschatten wat we per persoon per dag aan water verbruiken, maar lang niet iedereen 😉 De kinderen weten het intussen heel goed. Vooral de tips om nog beter op ons watergebruik te letten waren […]

Read more

Donderdag 11 mei

In de kring maakten de kinderen studiekaarten bij een leestekst. Een handige manier om bewuster met lesstof bezig te zijn, zeker wanneer je – met het oog op het VO – meer vakken krijgt, meer huiswerk en daarbij dit soort hulpmiddelen zeker van pas kunnen komen. Ook met wrts hebben de kinderen vandaag geoefend. Voor […]

Read more

Woensdag 10 mei

Ter voorbereiding op ons bezoek eind deze maand aan het Watermuseum besteedden we er vandaag – na Happy Kids – uitgebreid aandacht aan. Vooral de problemen die met water samenhangen kwamen aan bod. We bekeken een filmpje van de Watersnoodramp van 1953 (teveel water) en de kinderen ontdekten zelf meer over de twee andere aspecten […]

Read more

Donderdag 4 mei

In de kring filosofeerden we over ‘gedachten’: lukt het om naar je gedachten te kijken, kun je gedachten hebben zonder beelden, heeft wat je doet invloed op je gedachten (en vice versa) etc. Hierbij kwamen vooral de tegengestelde meningen naar voren over het gebruik van taal bij het hebben van gedachtes, een boeiende discussie. Bij het ‘leren […]

Read more

Woensdag 3 mei

Beter eerst iets doen waar je tegenop ziet of een klusje wat je niet zo leuk vindt en daarna iets fijns plannen. Daar draaide het om bij Happy Kids van deze keer. En de kinderen vertelden er eerlijk bij dat dit best wel lastig is en ze weleens proberen ergens onderuit te komen! We maakten […]

Read more

Donderdag 13 april

Samenwerken. Het kan nog weleens lastig zijn. In de klas word je wellicht gezien als degene die het wel goed kan, waardoor anderen jou het werk laten doen. Of je hebt jouw ideeĂ«n over de aanpak van een taak, maar krijgt geen respons. Door middel van twee opdrachten dachten we na over wat van belang […]

Read more

Woensdag 12 april

Vanmorgen werden er weer verschillende spelletjes uit de kast gehaald, waarbij de kinderen allemaal enthousiast aan de slag gingen. Waar de een liever kiest voor iets bekends, staat een ander meteen bij de tafel waar een nieuw denkspel wordt uitgelegd. In de kring was het tweede verhaal van Happy Kids aan de beurt, ‘begin met […]

Read more